Brev:
Dagsrutine flasker
9. marts 2017
Alder:
5 mdr.
Dagsrutine flasker
Hej Helen,
Vi kæmper lidt med at finde den rigtige tidsplan for vores datter på 5 måneders flasker (og lure).
Hun vejer 7600 g og får flaske 7 gange i døgnet og drikker ca. 900-1100 ml. om dagen og vi har fået succes med at have tre timer mellem flaskerne, da hun så kan nå at få sig en ordentlig lur, hvilket tidligere var et problem, da vi gav hende en 9-10 flasker i døgnet.
Hun har lige fra helt lille sovet flot om natten - da hun var spæd fra kl. 23 til 11. Nu er hun i løbet af nogle uger rykket ned til at sove kl. 20. Nu vågner hun så kl. 06.30/07 om morgenen.
Vi giver flaske kl.
08
11
14
17
19.30 (oprindeligt 20, men så når hun at blive for overtræt)
00.00
04.00
Hun sover:
Efter flasken kl. 8.00
Mellem 11-14 ca. 45 min / 1,5 time (1 eller 2 lure – ofte kun en)
Mellem 14-17 ca. 45 min (evt. 2 lure hvis kun 1 lur mellem kl. 11-14)
Mellem 17-19.30 ca. 30 min
Nat 20-06.30/07
Men vi kæmper med at flasken kl 19.30 næsten ligger for sent og hun nogen gange er for træt til at drikke ordentligt og bare skriger med flasken i munden.
Samtidig virker det som om, at hun måske vågner allerede kl. 06.30 fordi hun er sulten, for efter flasken kl. 8 falder hun hurtigt i søvn. Vi har talt om, om man kunne rykke flasken kl. 04.00 til kl. 5.00 og hun måske så kunne sove lidt længere – men ved ikke om 19.30-00.00-05.00 er for lange intervaller lige efter hinanden at forvente hun kan gå?
Men vi er ret glade for de tidspunkter de andre flasker ligger på – altså fx kl. 11, 14 og 17 osv. Og vi er som sagt også glade for de tre timer mellem flaskerne, da hun før var virkelig svær at få til at sove i løbet af dagen, og jeg er lidt bange for at have mindre mellemrum mellem dem nogen steder, så hun ikke vender sig til det igen. Så vi har svært ved at greje hvordan vi tilpasser vores flaskeplan bedst?
Hun er begyndt at smage på mos og grød nu, og når hun bliver 6 måneder skal vi så også have det tilføjet til dagsplanen. Her er vi også lidt i vildrede om, hvor vi placerer det i forhold til flasken. Skal det være før flasken? Eller mellem to flasker, så hun ikke er alt for sulten?
Jeg har set flere af dine forslag på dagsplaner til andre, men er lidt i tvivl om, om der også er flaske/mælk til maden når du fx skriver morgenmad og vand af kop? (mener at min sundhedsplejerske sagde, at der altid skal tilbydes mælk til?) Så kan ikke helt gennemskue hvor mange flasker man bør give? Om vi skal ned på 6 flasker eller mindre?
Med venlig hilsen
Maria